יום שני, 30 ביוני 2008

איזו מן שלוה ועוד שבוע עבר

על המחנה נדלק ירח
על המאהל כוכב זורח
והזמן כמו גומי מתמרח
ליל שבת בלי טעם ובלי ריח
והשקט את הלב קורע.

-- שלווה, אבי קורן

איזה שלווה? מה שלווה?

שבוע בלי רכיבה ואני מתחיל לטפס על הקירות. לא חושב שהיה קשה לי כל כך מאז שהפסקתי לעשן. אני חושב שהבעיה היא דילול בסרוטונין. קראתי את זה היכן שהוא. מה זה בכלל סרוטונין?

סרוטונין 5-hydroxytryptamine ע"פ InfoMed זה:

חומר שנמצא ברקמות רבות בגוף, במיוחד בדם, בדופן המעי ובמערכת העצבים המרכזית. סרוטונין גורם להתכווצות של כלי דם קטנים באזורים של דימום, הוא מגרה את התכווצות השריר החלק במעי, ופועל כמעביר עצבי בין תאי עצב במוח.
לסרוטונין פעילות במערכות שונות החל ממערכת האחראית על תיאבון והנאה מינית, דרך מערכת שיכוך כאב. היום סבורים כי שיבוש במאזן הסרוטונין במערכת העצבים עשוי לגרום למיגוון מחלות, כמו דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה, מיגרנה ועוד.

ע"פ הויקי מחסור בסרוטונין יכול לגרום לתופעות הפיזיולוגיות הבאות:

לסרוטונין תפקיד ראשי בתחושות וברגשות הקשורים ל"מצב רוח", כגון התרוממות רוח, דיכאון, תוקפנות, התנהגות אימפולסיבית וכדומה. לסרטונין יש תפקיד גם בוויסות טמפרטורת הגוף. סמי הזיות כמו LSD ואקסטזי, כמו גם תרופות נגד דיכאון, בנוסף לאלכוהול, פועלים על הקולטנים לסרוטונין. סרוטונין, יחד עם דופאמין, משפיע ככל הנראה על תחושת התיאבון, שיכוך כאבים, הנאה מינית והנאה בכלל. שני המוליכים מביאים למניעת כאבי ראש, מיגרנה, חרדות והפרעות אכילה.

כמו מוליכים עצביים אחרים, בעיקר נוראדרנלין, גם הסרוטונין חשוב במניעת מצבי דיכאון; משום כך פוגעות תרופות פסיכיאטריות חדשות בתהליך הניצול מחדש שלו.

קראתי איפה שהוא שצריכת GABA (
חומצת גאמה אמינו בוטירית) עוזרת לגזע המוח ליצר סרוטונין..אולי אני צריך לחשוב על זה.

מתברר שיש גם קשר בין רמות הסרוטונין להרזיה. מחסור בו מגדיל את תחושת הרעב. על מנת ליצב אותו צריך לצרוך פחמימות מורכבות ולא פשוטות - לחם מלא, אורז, קינואה, כוסמת,קטניות (בקיצור אוכל של צפוניות ותוכים). מומלץ להמנע מפחמימות פשוטות כמו סוכרים על מנת ליצב את הרמה.

בקיצור נראה לי שאני אלך לרדת על איזה כוס קינואה עם אורז מלא ואבכה את מר גורלי. הנה כתבה מעניינת על פחמימות מומלצות לצריכה.

העיקר שקרנית תישן בשקט

"אני נלחמת כבר שנתיים ומרגישה שבסוף, גם אם ניצחתי, בשביל מה כל זה היה? כדי לצעוק 'יש, אני אלמנה'?

-- קרנית גולדווסר לראש הממשלה

אבי היקר, כשתעמוד על קברי
זקן ועייף ומאוד ערירי,
ותראה איך טומנים את גופי בעפר
ואתה עומד מעליי אבי.

אל תעמוד אז גאה כל כך,
ואל תזקוף את ראשך, אבי,
נשארנו עכשיו בשר מול בשר
וזהו הזמן לבכות, אבי.

אז תן לעינייך לבכות על עיניי,
ואל תחריש למען כבודי,
דבר מה שהיה חשוב מכבוד
מוטל עכשיו לרגליך, אבי.

ואל תאמר שהקרבת קורבן,
כי מי שהקריב הייתי אני,
ואל תדבר עוד מילים גבוהות
כי אני כבר מאוד נמוך, אבי.

אבי היקר, כשתעמוד על קברי
זקן ועייף ומאוד ערירי
ותראה איך טומנים את גופי
בעפר-

בקש אז ממני סליחה, אבי.

-- אבי היקר, חנוך לוין מתוך מלכת אמבטיה

השאלה כמה מאיתנו ישלמו את המחיר על כך. נכון שזה לא PC, אבל שווה לקרוא את דעתו של יוסי ביילין, שבימים רגילים אנחנו חלוקים בדרך כלל על הכל. אני חותם על כל מילה. ההרגשה שלי היא שאנחנו הולכים להקריב הרבה מאוד קורבנות בגלל ההסכם האומלל הזה.

אתמול בבוקר אני שומע איזו פלונית-אלמונית שדרנית בגל"צ - ליעד מודריק - מנסה לשכנע מ"פ במילואים לסרב. הוא חוזר ואומר לה שזה לא משפיע בצורה ישירה על החיילים ומי שרוצה לבוא בא בחפץ לב. והיא מחרה ומקשה - "אבל לא תסרבו בכל זאת לאור התנהלות הממשלה?". לעיתים רבות מדי נדמה לי שהראיון הוא רק אמתלה למכור את האג'נדה של התקשורת. הבעיה היחידה בהיסק הלוגי הזה היא שאין לתקשורת אג'נדה. אלא רק רצון לחולל מהומה לשם פרסום. אני בטוח שבעקבות אישור העיסקה, תהיה ביקורת אדירה על פעולות הממשלה.




אין תגובות: